Kamis, 11 Mei 2017

Materi Pelajaran Bahasa Inggris Kelas XI SMA

Tidak ada komentar :
SMA NEGERI 1 KENDARI

Kelas   `           : XI
Semester         : 2
T.A                 :  2016-1027


Materi pelajaran Bahasa Inggris
A.    Explanation Text
B.     Conditional Sentences
Type 1, 2 and 3
C.     Active and Passive Voice
Bentuk-bentuk tenses-nya antara lain:
-          Simple Present Tense
-          Simple Past Tense
-          Present Future Tense
-          Past Future Tense
-          Past Perfect Tense
-          Past Future Perfect Tense
D. Relative Pronoun
E.    Expressions of asking and giving opinion

1.            Explanation Text
What is Explanation?
Definition and purposes of Explanation
Explanation is a text which tells processes relating to forming of natural, social, scientific and cultural phenomena. Explanation text is to say ‘why’ and ‘how’ of the forming of the phenomena. It is often found in science, geography and history text books.
Generic structures of Explanation
§  General statement; stating the phenomenon issues which are to be explained.
§  Sequenced explanation; stating a series of steps which explain the phenomena.
§  Closing

Language Features
§  Using passive voice pattern
§  Using simple present tense

Ketahuilah pulah hal- hal di bawah ini yang berkaitan dengan Explanation Text dari beberapa uraian diatas.
  ü  Communicative Purpose atau  purpose
sama dengan Social Function
  ü  Generic Structures ( Susunan penulisannya secara umum)

  ü  Language Features (Ciri-ciri kebahasaannya)

Sebelum anda mempelajari materi pada blog ini lebih jauh, perhatikanlah hal penting di bawah ini

Bagi yang pernah ikut Les Privat bahasa Inggris di tempat saya untuk semester ke Dua ini dan mendapatkan materi tentang:
v Kalimat pengandaian type 3 dan kalimat aktif-pasif untuk Simple Past Tense, di situ ada kesalahan pengetikan. Kesalahan  pengetikan di beri blok merah, perbaikannya di beri blok hijau. Terimakasih.
Contoh kalimat Pengandaian Type 3
1.       If her grandfather had been immediately taken to the hospital, he would have been saved.(Jika    kakeknya segera dibawa ke rumah sakit, dia akan selamat.)
Fact: Her grandfather didn’t immediately taken to the hospital, so he didn’t save. (Kakeknya tidak segera dibawa ke rumah sakit, sehingga dia tidak selamat.)
Perbaikan:
Fact: Her grandfather wasn’t immediately taken to the hospital, so he didn’t save. (Kakeknya tidak segera dibawa ke rumah sakit, sehingga dia tidak selamat.)
2.      Simple Past tense
AV: S + Verb-2 + ...
PV: S + was, were + Verb-3 + by + ...
Example:
AV: They build a new houses.
PV: A new houses was built by them.
Build, built, built, building = membangun
AV: Mereka membangun sebuah rumah baru.
PV: Sebuah rumah baru di bangun oleh mereka.
Perbaikan:
AV: They built a new house.
PV: A new house was built by them.

·         Example and Generic structures of Explanation text

Making Paper from Woodchips
A general statement
Woodchipping is a process used to obtain pulp and paper products from forest trees.

The woodchipping process begins when the trees are cut down in a selected area of the forest called a coupe.
 Sequenced explanation
Next the tops and branches of the trees are cut out and then the logs are taken to the mill.

At the mill the bark of the logs is removed and the logs are taken to a chipper which cuts them into small pieces called woodchips.
The woodchips are then screened to remove dirt and other impurities.At this stage they are either exported in this form or changed into pulp by chemicals and heat.
The pulp is then bleached and the water content is removed.
Closing
Finally the pulp is rolled out to make paper.

2. Conditional Sentences

Conditional sentence type 2 digunakan untuk menyatakan peristiwa yang tidak mungkin terjadi karena syaratnya tidak mungkin terpenuhi. Kalimat ini digunakan untuk membicarakan fakta yang bertolak belakang dengan masa sekarang.
Pola Kalimat Pengadaian Type 2
If + Simple Past Tense, Past Future Tense
Atau:
Past Future Tense + If + Simple Past Tense

Contoh kalimat pengandaian Type 2
1.      I would join the English course if I went to England
= Saya akan ikut kursus bahasa Inggris seandainya saya pergi ke Inggris.
Fact(fakta): I don’t go to England
                      = Saya tidak pergi ke Inggris
2.      If I were you, I would be very angry.
            = Jika saya menjadi kamu, saya akan sangat marah.
           Atau: I would be very angry if I were you
          Fact: I’m not you
                   = Saya bukan kamu.

Conditional Sentence Type 3
Pada conditional sentence type 3, syaratnya tidak mungkin terpenuhi karena terjadi di masa lampau sehingga peristiwanya tidak mungkin terjadi. Kalimat ini digunakan untuk membicarakan harapan yang tidak terwujud di masa lalu.

Pola Kalimat Pengandaian Type 3
If + Past Perfect Tense, Past Future Perfect Tense
Atau:
Past Future Perfect Tense + If + Past Perfect Tense

Contoh kalimat Pengandaian Type 3
1.       If her grandfather had been immediately taken to the hospital, he would have been saved.
= Jika kakeknya telah segera dibawa ke rumah sakit, dia akan sudah di selamatkan
Fact: Her grandfather wasn’t immediately taken to the hospital, so he didn’t save.
= Kakeknya tidak segera dibawa ke rumah sakit,   sehingga dia tidak selamat.
2.      If Jono had studied hard, he would have passed the exam.
= Jika Jono belajar dengan sungguh-sungguh, Jono akan lulus ujian.
Fact: Jono didn’t study hard, so he didn’t pass the exam.
=Jono tidak belajar sungguh-sungguh, sehingga dia tidak lulus ujian.

3. Active and Passive Voice
1.      Simple Present tense
AV: S + Verb-1 + s/es + ...
PV: S + am, is, are + Verb-3 + by + ...
Example:
AV: She sends an email
PV: An email is sent by her
Send, sent, sent, sending = mengirim
AV: Dia (prp) mengirim sebuah email
PV: Sebuah email di kirim oleh dia.

2.      PresentFuture Tense
AV: S + will  + Verb-1 + ...
PV: S + will + be + Verb-3 + by + ...
Example:
AV: Wati will  write a letter
PV: A letter will be written by Wati
Write, wrote, writte, writing = menulis
AV: Wati  akan menulis surat
PV: Surat akan di tulis oleh Wati

3.      Simple Past tense
AV: S + Verb-2 + ...
PV: S + was, were + Verb-3 + by + ...
Example:
AV: They build a new house.
PV: A new house was built by them.
Build, built, built, building = membangun
AV: Mereka membangun sebuah rumah baru.
PV: Sebuah rumah baru di bangun oleh mereka.

4.      Past Future Tense
AV: S + would  + Verb-1 + ...
PV: S + would + be + Verb-3 + by + ...
Example:
AV: Wati would  write a letter
PV: A letter would be written by Wati
Write, wrote, writte, writing = menulis
AV: Wati  akan menulis surat
PV: Surat akan di tulis oleh Wati

5.      Past Perfect Tense
AV: S + had + Verb-3 + ...
PV: S + had +been + Verb-3 + by + ...
Example:
AV: Juleo and Antoni had visited Nambo Beach
PV: Nambo Beach had been visited by Juleo and Antoni
Visit, visited, visited, visiting = mengunjungi
AV: Juleo dan Antoni telah mengunjungi Pantai Nambo
PV: Pantai Nambo telah di kunjungi oleh Juleo dan Antoni.

6.      Past Future Perfect Tense
AV: S + woul + have + Verb-3 + ...
PV: S + would +have + been + Verb-3 + by + ...
Example:
AV: Marlon would have done those assignments.
PV: Those assignments would have been done by Marlon
Visit, visited, visited, visiting = mengunjungi
AV: Marlon akan sudah mengerjakan tugas-tugas itu.
PV: Tugas-tugas itu akan sudah dikerjakan oleh Marlon.

4. Relative Pronoun

A relative pronoun is a pronoun that introduces an adjective clause. In English, the relative pronouns are:
·   Who
·   Whom
·   Which
·   That
·   Whose
Your choice of relative pronoun is determined by whether it refers to a person or a thing.
Here, we just learn about “who, whom and which”
·   Who and whom refer to “people”.
·   Which refers to” things”. 

Terjemahan dari kalimat-kalimat diatas:

Relative Pronoun
Sebuah relative pronoun merupakan sebuah pronoun(kata ganti) yang memperkenalkan sebuah klausa kata sifat. Adapun relative Pronoun dalam bahasa Inggris antara lain:
·         That
·         Which
·         Who         semua relative pronoun ini diterjemahkan “yang”
·         Whom
·         Whose
Pilihan anda pada relative pronoun ditentukan melalui pilihan orang atau benda.
Disini, kita hanya mempelajari tentang who, whom dan which” sebagai batasan materi kita.
·   Who and whom merujuk pada “orang”
·   Which merujuk pada “benda” 

Penjelasan sederhana tentang rujukan tiap relative pronoun.
1.      Baca ke dua kalimat yang terpisah.
2.      Cari kata yang identik pada kedua kalimat tersebut.
3.      Rujukan untuk menentukan pilihan atau penempatan relative pronoun ada pada kalimat yang ke dua dari kedua kalimat tersebut.
4.      Lihat kata yang identik tersebut, apakah dia sebagai subyek atau obyek dan atau sebagai orang atau benda.
5.      Kalau kata yang identik tersebut adalah orang dan posisinya sebagai subyek maka kalimat itu bila di gabungkan dengan menggunakan relative pronoun, maka yang cocok adalah “who”
6.      Kalau kata yang identik tersebut adalah orang dan posisinya sebagai obyek maka kalimat itu bila di gabungkan dengan menggunakan relative pronoun, maka yang cocok adalah “whom”
7.      Kalau kata yang identik tersebut adalah benda dan posisinya sebagai subyek maka kalimat itu bila di gabungkan dengan menggunakan relative pronoun, maka yang cocok adalah “which”
8.      Pada saat di gabungkan nanti dalam bentuk kalimat dengan menggunakan relative pronoun, maka kata yang identik pada kalimat yang kedua di hilangkan.


Perhatikan contoh – contoh kalimat di bawah

1.       - The boy is my classmate           = Anak laki-laki itu adalah teman kelasku.
-  He is very handsome                 = Dia sangat ganteng.

Catatan:
Dari kedua kalimat diatas yang identik adalah “The boy dan he
Pada kalimat kedua, kata “he” posisinya sebagai “subyek”. Dia adalah orang.
Untuk menggantikan orang sebagai subyek adalah “who”
Maka kalimat diatas di buat dalam kalimat dengan menggunakan relative pronoun akan menjadi:

“The boy who is very handsome is my classmate.”

Kata “he” pada kalimat kedua di hilangkan.

2.       -  The student always attended the International Seminar last month.
-   The mayor will give him reward next week.

Catatan:
Dari kedua kalimat diatas yang identik adalah “The student dan him
Pada kalimat kedua, kata “him” posisinya sebagai “obyek”. Dia adalah orang.
Untuk menggantikan orang sebagai obyek adalah “whom”
Maka kalimat diatas di buat dalam kalimat dengan menggunakan relative pronoun akan menjadi:

“The student whom the mayor will give reward next week always attended the International Seminar last month.”

Kata “him” pada kalimat kedua di hilangkan.

3.       -     The cheesecake is one of my family’s snack.
-        We eat it at least twice a week.

Catatan:
Dari kedua kalimat diatas yang identik adalah “The cheesecake dan it
Pada kalimat kedua, kata “it” posisinya sebagai “obyek”. Dia adalah benda.
Untuk menggantikan benda sebagai obyek adalah “which”
Maka kalimat diatas di buat dalam kalimat dengan menggunakan relative pronoun akan menjadi:

“                       The cheesecake which we eat at least twice a week is one of my family’s favorite meals.”

Kata “it” pada kalimat kedua di hilangkan.

 Catatan penting: Anda fokuskan pelajari poin A,B,C.dan D untuk                       menghadapi US 2, T/A: 2016-2017.
( Explanation Text, Conditional Sentences, Active-Passive Voice,                          Relative Pronoun. Poin E baca saja serta materi di bawahnya sebagai                  tambahan ilmu anda.  

5. Expressions of asking and giving opinion

Opinion is including  the words of opinion and argument/ reasons.
Opinion dialogue is a dialog consists of two persons or more who have opinion each others. It can use the expressions, such as in my opinion, in my view, I think etc.  Argument dialogue is a dialog that states the arguments or reasons. It can use the words such as first, second etc for arranging arguments.

Asking opinion : 
Formal :
- Have you got any comments on …..
- Do you have any ideas?
- Do you have any opinions on ……
- Would you give me your opinion on……….?
- What is your reaction to ……
- What is your opinion about……….?
- What are you feeling about………….?
- What are your views on……….?
- Please give me your frank opinion?
Informal
- What do you think of…….?
- What do you think about………?
- What is your opinion?
- Why do they behave like that?
- Do you think it’s going?
- How do you like?
- How was the trip?
- How do you think of Rina’s idea ?
- How do you feel about this dicition?

Giving opinion
Formal :
- I personally believe …..
- I personally consider ….
- I personally think /feel ….
- I hold the opinion ….
- My own view of the matter is ……
- Well, personally …….
- If I had my view, I would …..


Informal
- I think I like it.
- I don’t think I care for it.
- I think it’s good/nice/terrific……..
- I think that awful/not nice/terrible…………
- I don’t think much of it.
- I think that……..
- In my opinion, I would rather……….
- In my case …..
- What I’m more concerned with ….
- What I have in my mind is………
- The way I see is that…………
- No everyone will agree with me, but ….
- To my mind …..
- From my point of view ….
- If you aks me, I feel ….
- Absolutely ………

Exercises = Latihan
Direction:
I.                   Answer the following questions correctly!
      = Jawablah pertanyaan- pertanyaan berikut ini dengan benar!

1.         What is the social function of explanation text?
2.         What are the generic structures of explanation text?
       Jawab:
1.         The social function of explanation text is  to explain the processes involved in the formation or working of natural or socio-cultural phenomena.
2.         The generic structures of explanation text are general statement, sequenced explanation and closing.


II.       Change the following sentences into conditional sentences type 2 and 3 and then determine their facts correctly!
(Ubahlah kalimat-kalimat berikut kedalam kalimat pengandaian type 2 dan 3 lalu tentukan faktanya dengan benar!)

1.      If you buy the new book, you will enjoy reading the story.
2.      She will miss the morning class if she does not wake up earlier.

Jawab:
1.      Type 2: If you bought the new book, you would enjoy reading the story.
            Fact: you don’t buy the new book.
Type 3: If you had bought the new book, you would have enjoyed  reading the story.
            Fact: you didn’t buy the new book.

2.      Type 2: She would miss the morning class if she did not wake up earlier.
            Fact: She wakes up earlier.
Type 3: She would have missed  the morning class if she had bot woken up earlier.
            Fact: She woke up earlier.

III.             Change the following sentences into passive voice correctly!
(Ubahlah kalimat-kalimat berikut ini kedalam kalimat pasif dengan benar!)
1.      She always borrows the small English book at the library. (Dia selalu meminjam buku bahasa Inggris kecil itu di perpustakaan) Simple Present Tense
2.      Joni will revise his thesis. (Joni akan memperbaiki skripsinya) Present Future  Tense
3.      Daniel cleaned the floor two days ago.(Daniel membersihkan lantai dua hari yang lalu) Simple Past Tense
4.      The students would buy the novel books. (Para siswa akan membeli buku-buku  novel itu.) Past Future Tense
5.      The man had watched The Dark Knight Rises. (Pria itu telah menonton The Dark Knight Rises.) Past Perfect Tense
6.      Diana would have  finished all assignments tonight. (Diana akan menyelesaikan semua tugas-tugas malam ini.) Past Future Perfect Tense

Jawab:

1.      Passive: The small English book is always borrowed by her at the library.
2.      Passive: His thesis will be revised by Joni.
3.      Passive: The floor was cleaned by Daniel two days ago.
4.      Passive: The Novel books would be bought by the students.
5.      Passive: The Dark Knight Rises had been watched by the man.
6.      Passive: All assignments would have been finished by Diana tonight.


IV. Choose the best answer properly!

1.  X : We’ll have a long holiday next month.
What are you going to do?
Y : ....
X : I hope you have a nice trip.
a. I am thinking of going to West Muna
b. Sorry, I can’t tell you
c. It’s not your business
d. I have nothing to do
e. I don’t know what to do

2. A : What do you think about the film ?
B : I think .......................
a. I like it
b. Thank you
c. I can’t hear you
d. you forget it
e. let’s go

3. ........................ he is polite.
a. I don’t think
b. I don’t
c. What do you
d. What your opinion
e. I don’t understand

4. Eric : I think our city is very hot at the moment.
Eric : I don’t think so ................ our city is much cooler than other cities in this country.
a. I know it
b. I am thinking of
c. He forget it
d. In my opinion
e. see you


5. Bowo : I feel tired and I feel dizzy.
Sri : I think …. Don’t leave the bed if it is not necessary.
a. you must sing
b. you should lie down and have some rest
c. you can see the doctor tonight
d. I will take you to the hospital
e. I must take some rest, too

Materi di bawah ini tidak kalah pentingnya anda pelajari. Bacalah baik-baik.

Disini anda mempelajari mengenai penggunaan some, any, many, much, dan a lot of. “Some” dan “any” mempunyai arti yang sama yaitu “beberapa” tetapi dalam penggunaan didalam kalimat tidaklah sama. “Many, much, a lot of” mempunyai arti yang sama yaitu “ banyak” tetapi didalam penggunaannya didalam kalimat juga tidaklah sama. Untuk lebih jelasnya dibawah ini akan di uraikan pembahasannya secara detail satu persatu serta di berikan beberapa contoh soal yang menyangkut materi ini Sekamat belajar! Semoga sukses.


1. Some = beberapa

Some/ beberapa digunakan pada kata benda yang bisa dihitung (countable noun) dantidak bisa dihitung(uncountable noun) tetapi penggunaanya hanya pada kalimat positif saja.

(+) Mother brought some apples yesterday.

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “some” didalam kalimat “Mother brought someapples yesterday”. Kata “some” mengikuti benda yang bisa dihitung/ countable noun yaituapples

(+ ) The seller pour some milk into the porridge. 

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “some” didalam kalimat “The seller pour some milkinto the porridge”. Kata “some” mengikuti benda yang tidak bisa dihitung/ uncountable noun yaitu milk. 

2. Any = beberapa

Any/ beberapa digunakan pada kata benda yang bisa dihitung (countable noun) dan tidak bisa dihitung (uncountable noun)dan penggunaanya pada kalimat negatif (-) dan interrogative (?)

Contoh:

(- ) Mother doesn’t buy any apples.

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “any” didalam kalimat “Mother doesn’t buy anyapples”. Kata “any” mengikuti benda yang bisa dihitung/ countable noun yaitu apples.

            (?) Do yo have any 
money ?

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “any” didalam kalimat “Do yo have any money?”. Kata “any” mengikuti benda yang bisa tidak bisa dihitung/ uncountable noun yaitumoney.

3. Many = banyak

Many/ banyak digunakan hanya pada kata benda yang bisa dihitung [countable noun] dan penggunaanya pada kalimat positif (+), negatif (-),  dan interrogative (?).

Contoh:

(+ )Joni has many T-shirt in the cupboard.

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “many” didalam kalimat “Joni has many T-shirt in the cupboard”. Kata “many” mengikuti benda yang bisa dihitung/ countable noun yaituT-shirt.


(-) There are not many chairs in the classroom.

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “many” didalam kalimat “There are not manychairs in the classroom”. Kata “many” mengikuti benda yang bisa dihitung/ countable noun yaitu chairs.

Contoh:

(? ) Do you see many desks in the classroom ?

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “many” didalam kalimat “you see many desks in the classroom ?”. Kata “many” mengikuti benda yang bisa dihitung/ countable noun yaitudesks.

4. Much = banyak

Much/ banyak digunakan hanya pada kata benda yang tidak bisa dihitung [uncountable noun] dan penggunaanya pada kalimat positif (+), negatif (-),  dan interrogative (?).


( + ) There is much ink in the bottle. (edited)

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “much” didalam kalimat “There is much ink in the bottle”. Kata “much” mengikuti benda yang tidak bisa dihitung/ uncountable noun yaitu ink.

(- ) I don’t have much money anymore.

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “much” didalam kalimat “I don’t have muchmoney anymore”. Kata “much” mengikuti benda yang tidak bisa dihitung/ uncountable noun yaitu money. 

( ? ) Does mother need much 
salt.

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “much” didalam kalimat “Does mother needmuch salt”. Kata “much” mengikuti benda yang tidak bisa dihitung/ uncountable noun yaitu salt.

5. A lot of = banyak

A lot of/ banyak digunakan pada kata benda yang bisa dihitung (countable), dan tidakbisa dihitung [uncountable noun] namun penggunaanya hanya pada kalimat positif (+) saja.

( + ) There are a lot of shoes in the shoe shop.

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “a lot of” didalam kalimat “There are a lot ofshoes in the shoe shop”. Kata “much” mengikuti benda yang bisa dihitung/ countable noun yaitu shoes.


(+ ) Shinta needs a lot of money to buy a car.

Perhatikan pada kata yang digaris bawahi “a lot of” didalam kalimat “Shinta needs a lot ofmoney to buy a car”. Kata “much” mengikuti benda yang tidak bisa dihitung/ uncountable noun yaitu money.

Disini kita akan fokus pada pengunaan kata “ any”

Any is a determiner and a pronoun.

Any as a determiner

We use any before nouns to refer to indefinite or unknown quantities or an unlimited entity:
Did you bring any bread?
Mr Jacobson refused to answer any questions.
If I were able to travel back to any place and time in history, I would go to ancient China.
Any as a determiner has two forms: a strong form and a weak form. The forms have different meanings.

Weak form any: indefinite quantities

We use any for indefinite quantities in questions and negative sentences. We use some in affirmative sentences:
Have you got any eggs?
I haven’t got any eggs.
I’ve got some eggs.
Not: I’ve got any eggs.
We use weak form any only with uncountable nouns or with plural nouns:
[talking about fuel for the car]
Do I need to get any petrol? (+ uncountable noun)
There aren’t any clean knives. They’re all in the dishwasher. (+ plural noun)

Warning:
We don’t use any with this meaning with singular countable nouns:
Have you got any Italian cookery books? (or … an Italian cookery book?)
Not: Have you got any Italian cookery book?

Strong form any meaning ‘it does not matter which’

We use any to mean ‘it does not matter which or what’, to describe something which is not limited. We use this meaning of any with all types of nouns and usually in affirmative sentences.
In speaking we often stress any:
Call 0800675-437 for any information about the courses. (+ uncountable noun)
When you make a late booking, you don’t know where you’re going to go, do you? It could be any destination. (+ singular countable noun)
[talking about a contract for new employees]
Do we have any form of agreement with new staff when they start? (+ singular countable noun)
[a parent talking to a child about a picture he has painted]
A:
I don’t think I’ve ever seen you paint such a beautiful picture before. Gosh! Did you choose the colours?
B:
We could choose any colours we wanted. (+ plural countable noun)
See also:
·         Determiners and types of noun
·         Some and any

Any as a pronoun

Any can be used as a pronoun (without a noun following) when the noun is understood.
A:
Have you got some £1 coins on you?
B:
Sorry, I don’t think I have any. (understood: I don’t think I have any £1 coins.)
[parents talking about their children’s school homework]
A:
Do you find that Elizabeth gets lots of homework? Marie gets a lot.
B:
No not really. She gets hardly any. (understood: She gets hardly any homework.)
A:
What did you think of the cake? It was delicious, wasn’t it?
B:
I don’t know. I didn’t get any. (understood: I didn’t get any of the cake.)

See also:
·         Determiners used as pronouns

Any of

We use any with of before articles (a/an, the), demonstratives (this, these), pronouns (you, us) or possessives (his, their):
Shall I keep any of these spices? I think they’re all out of date.
Not: … any these spices?
We use any of to refer to a part of a whole:
Are any of you going to the meeting?
I couldn’t answer any of these questions.
I listen to Abba but I’ve never bought any of their music.



                                    SELAMAT BELAJAR    






Tidak ada komentar :

Posting Komentar